Doorgaan naar hoofdcontent

NOS Journaal in 60 seconden: een ongezonde snack?

"Haaai, ik praat je effe bij." Jawel, dat is het NOS-nieuws oftewel het NOS Journaal in 60 seconden tegenwoordig. Een soort van nieuws-snack voor in de avond. Hm.

Ik heb al een aantal reacties op Twitter en Google+ gekregen op mijn kinderjournaalbericht. Presentatoren, die denken vroeger met je geknikkerd te hebben, nemen het woord. Nou ja, het woord, het lijkt meer op een achteloos gesprekje over koetjes en kalfjes met de buurvrouw. Terwijl het over wereldnieuws gaat. 

Dit format zou mensen moeten gaan bewegen toch weer naar het nieuws te kijken. Het is tenslotte korter dan een paar minuten, we hoeven dus niet veel na te denken en kunnen het ook zo weer vergeten. We zijn immers nieuwsmoe en worden dagelijks overspoeld met berichten, via social media, nieuwsapps en nog veel meer. Onze hersenen kunnen volgens de NOS niet veel meer hebben dan: "Haai, dit is het belangrijkste nieuws van vandaag. Twee doden door instortend dak. Doei."

Ik vind het maar een ongezonde snack die het fenomeen journaal doet degraderen naar een vriendengroepje in WhatsApp met overwegend vieze en flauwe plaatjes. Maar wie ben ik? Het zal vele mensen aanspreken. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel kijkcijfers dit mini-journaal oplevert. De NOS heeft mij in ieder geval als kijker van deze 60 seconden gesponsorde zendtijd verloren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe je sleep mode op je Chromebook uitschakelt

Op zoek naar een digitaal dagboek voor Android, iOS, Windows of Chrome?